کمک به ایتام وایتام سادات

به گزارش روابط عمومی روابط عمومی موسسه خیریه فاطمیون استان گیلان ریحانه؛ روابط عمومی این مرکز خیریه به موضوع کمک به ایتام و اهمیت آن پرداخته است

– منظور از یتیم دقیقأ چیست؟

+ لغت یتیم به معنای مفرد و یکتا از هر چیز است، و در اصطلاح عامیانه به کودکی که پدرش مرده باشد یتیم می گویند، در اسلام نیز یتیم به کودکى گفته مى‌شود که پدر خود را از دست داده و به سن بلوغ نرسیده است و در این باره فرقى بین پسر و دختر نیست، البته در نهادهای نیکوکاری معمولا تا سن ۱۴ یا ۱۵ سال فردی با این شرایط یتیم لحاظ می شود.

کودکی که دچار مشکلات مالی یا معیشتی و … می باشد به او یتیم گفته نمی شود و در زمره کودک بد یا بی سرپرست و یا کودک نیازمند اتلاق می گردد.

– وظایف حمایتی جامعه و نهادها چیست؟

+کمک به یتیم مساله مهم و اجتماعی است که در قرآن به آن و به رعایت حقوق یتیم اشاره شده است، احادیث و روایات زیادی درباره ثواب اکرام ایتام ذکر شده و همه را به کمک به یتیم و نخوردن حق آن­ها سفارش می‌­کنند.

در حدیثی از امام علی (ع) ذکر شده “یكی از والاترین مراتب نیكوكاری لطف و اِحسان نسبت به یتیمان است”، یا در حدیثی، امام رضا(ع) می فرمایند : به راستی که خوردن مال یتیمان چه بد خوراك و چه طعام نامیمونی است!

وظایف جامعه و نهادهای حمایتی اعم از خیریه ها و نهادهای حاکمیتی حمایت مادی و عاطفی از یتیم و یا کودکان نیازمند می باشد تا ایتام و کودکان در آن احساس و عواطفِ از دست رفته خود را بازیابی کنند و مورد اکرام قرار بگیرند، در قرآن کریم در آیات مختلفی نسبت به یتیمان توصیه شده است و وظایفی در قبال آنها و نحوه برخورد با آنها و لزوم اکرام و محبت به آنها بیان گریده است، مانند برعهده گرفتن سرپرستی یتیم، عدم ظلم و تجاوز به اموال آنها، نیکی در حقّ افراد یتیم، اکرام و احسان در حق ایشان.

-نوع کمک ها و برنامه های ویژه ایتام و کودکان نیازمند موسسه خیریه فاطمیون چیست؟

+طرح اکرام ایتام، کمک به دانش آموزان نیازمند، استعدادیابی تحصیلی و ورزشی، کمک های درمانی و بهداشتی، اردوهای تفریحی و فرهنگی، کمک های معیشتی و سبد کالا، برگزاری جشنواره های تکریم ایتام و برگزاری همایش های مناسبتی در ایام مختلف.

– از چه روش های می توان از ایتام و ایتام سادات موسسه خیریه فاطمیون حمایت کرد؟

مردم و خیرین گرامی می توانند جهت حمایت از ایتام، می توانند به صورت حضوری به دفتر موسسه خیریه فاطمیون واقع در رشت، خیابان سعدی، جنب بانک صادرات مراجعه و یا با شماره های ۳۲۱۱۵۵۴۳ و ۰۹۱۱۶۱۰۷۸۷۲ تماس حاصل نمایند.

Amirreza hosseiny

Amirreza hosseiny